16 februari 2009

Finländska eurovisionskanoner

Jag bläddrade igenom Finlands bidrag i Eurovision genom åren (ja, jag har ett liv), och med lördagens melodifestivaldeltävling i bakhuvudet kan jag inte annat än säga: Bobby Ljunggren & co borde vända blicken österut för lära sig hur en melodi ska smidas! Men i och med att Bobby säkert har fullt upp dessa dagar, tar jag tillfället i akt och spelar upp några av mina finlandsfavoriter genom åren... Crank it up Bobby!

Lapponia - Monica Aspelund (1977)
Finlands stora eurovisionslåt från sjuttiotalet, som av nån anledning inte kom bättre än tia detta år. (I alla fall betydligt bättre än Sverige, som kom sist.)




Fantasiaa - Ami Aspelund (1983)
Monicas syster gjorde denna abbaflirt 1983. Hade sopat rent i melodifestivaldelfinal 2. Slutade elva, grannländerna Sverige och Danmark gav noll poäng.




Hengaillaan - Kirka (1984)
Gå till en karaokebar i Finland, och chansen är stor att få höra denna medryckande låt. Kirka var en av Finlands största artister, och blev nia med Hengaillaan. Alltså dubbelt bättre än Charlotte Perrelli ifjol




Sata salamaa - Vicky Rosti (1987)
Det såg bra ut i början av röstningen för Vicky, efter bl a tio poäng av Norge. Femtonde plats blev det till sist, tre platser efter Sverige.




Hullu yö - Kaija Kärkinen (1991)
Att Roxette var inne hör man på Hullu yö, med en refrängmelodi som Per Gessle gärna hade skrivit sitt namn under, eller hur?




Tule luo - Katri Helena (1993)
En oerhört stark låt som undertecknad själv har framfört live vid några tillfällen. Visst blir man tacksam till livet när man hör Katri Helena leverera detta mästerverk?

Inga kommentarer: