30 januari 2009

Bakslag för Spotify och YouTube

Skivbolagen begränsar Spotify, har vi läst i tidningarna. Endel av skivorna ges bara ut i vissa länder, därför kan inte Spotify ha samma utbud över hela världen. Vissa artister har dessutom meddelat att de vill ta bort sina låtar från Spotify, så vi får räkna med att utbudet på fyra miljoner låtar kommer att minska inom snar framtid.

Även YouTube åkte på en förlust, när skivbolaget Warner Music drog sig ur samarbetsavtalet i december. Orsaken är att YouTube har misslyckats med att ge rättvis kompensation till artister, låtskrivare, skivbolag etc. Man kan undra vilka bolag som följer efter. Att musikvideor är en viktig faktor bakom YouTubes framgångar är ingen nyhet, fem av de tio mest sedda klippen någonsin är videor med kända artister.

1. Avril Lavigne (över 114 miljoner träffar...)
3. Chris Brown
4. Rihanna
6. Leona Lewis
9. Alicia Keys

(Timbaland har åkt ner en placering till elfte plats, ett skrattande barn har gått förbi.)

Hursomhelst kan man lugnt konstatera att tillgänglighet är mycket viktigare än kvalitet för musikkonsumenten idag. Att hellre betala för att lyssna på en låt i mobilen än att lyssna på CD må vara ett mysterium för en konservativ som undertecknad, men visst unnar man Madonna alla pengar hon fick in på låten Hung up som ringsignal, nu när CD-skivan börjat gräva sin egen grav.

Inga kommentarer: